It's my life

Alla inlägg under juli 2010

Av Stina - 15 juli 2010 19:55

Efter att ha använt AVS 14 under ett par veckors tid på Ebbas svansrot med eksemproblem så är hon helt besvärsfri !

Svansroten är mjuk och fin igen och håret har börjat växa ut så smått.


Jag gillar att den luktar gott, är lätt att applicera och är dryg.

Helt klart värt sina pengar, rekommenderas!


  

Av Stina - 15 juli 2010 17:17

Ja, äntligen har Ebbas pass kommit och faktiskt så var allt rätt den här gången =)

Skönt, då var det avklarat !!


  


Har pratat med veterinären om Mulle idag.

Han går sista dagen på butta idag och ska sluta sen.

Han får stå inne imorgon oxå så han får en buttafri dag innan jag tar ut honom på hårdare underlag och kan se hur han rör sig utan smärtlindring.

Klarar han det så får han gå ut i sjukhage på lördag - vilket jag tror han skulle uppskatta !



Av Stina - 13 juli 2010 12:34

kom i lådan idag   


Såg riktigt inbjudande ut med snö på sista sidan ... annars känner jag mig inte jättesugen på att titta på vinterkläder och vintertäcken just nu ...

Av Stina - 13 juli 2010 06:49

Imorgon är det dags att återgå till arbetet ... något som inte känns sådär jättelockande i värmen, det brukar vara helt olidligt !

På låst avdelning, på övervåningen blir det varmt ... jättevarmt !!

Jag lider redan, av att bara gå hemma och försöka överleva.


Hästarna vilar. Vincent ska få några veckor tänker jag mig och Billan nån vecka sålänge värme och insekter håller i sig.

Det är ändå ett evigt pyssel med Mulle och springande med dom andra fram och tillbaka.

Han har varit otroligt duktig Mulle under sin boxvila, fast det märks att han tycker det börjar bli bra tråkigt !

På fredag ska jag ha kontakt med veterinär igen och se hur vi går vidare.


Han är pigg och lite rastlös. Rör sig obehindrat i boxen.

Ingen puls fram längre - han pulsade på alla 4 trots att han inte visade några symtom i framhovarna.

Vänster bak känner jag en liiten pulsökning, höger ngt mer fast ändå betydligt mindre.


Annars har vi börjat kika runt efter nytt boende lite mer intensivt.

Var och tittade på ett jättemysigt hus i herrgårdsmiljö i förrgår !

Har svarat på lite annonser och har hittat några fler intressanta ställen att kika närmare på.

Hör ni om något i Norrköpingstrakten till uthyrning ( för närvarande ) så hojta till =)


Bild från november 09


  

Av Stina - 11 juli 2010 06:48

Jisses vilken hetta !!


Redan nu på morgonen är det över 20 grader här, under dagen igår hade vi 33.

Inte orkar man göra speciellt mycket precis !!


Vincent och jag skrittade ut i skogen vid 20 över 9 igår kväll. Det var fortfarande varmt och fullt av insekter igång.

Idag får dom vila ... det ska ju bli ännu varmare idag har dom lovat !!


Gubben och jag ska åka och hämta spån, det blir väl ungefär vad som händer idag kan jag tänka mig =)


Ha en bra dag i hettan !


Bild från juni, nu är det mest gult överallt ...


  

Av Stina - 10 juli 2010 10:43

Igår kväll blev det longering/linträning för Billan med kapson.

Gå undan för tryck, lite sidvärtes och på volt som jag hela tiden ökade eller minskade samt ändrade tempo hela tiden.

En liten lyhördshetsträning kan man nästan mer kalla det och den lilla tunnan fick väl godkänt.


Idag steg jag upp tidigt och red ut på henne i skogen strax före 7.

Lagom varmt men insekterna var redan i full gång.

Vi strosade runt på en timmes skrittrunda över stock och sten iaf.

En liten stund efter att vi gav oss iväg la Billan märke till ...skuggan ! på sidan av oss - hjälp !

Jag vet inte om det var den i sig eller bilden den gav ( inte direkt smickrande )som skrämde henne mest ...



  





Av Stina - 9 juli 2010 17:08

Så var det dags för hovslagaren att komma och hälsa på oss idag.

Ebba lyckades igår med att trampa av sig (?) en stor bit av ena framhoven och fick äran att vara första patient.

Det var ingen fara med hoven utan han jämnade till och raspade så såg det genast betydligt mindre livshotande ut.

Det kan vara så att jag är lite överkänslig just nu för jag tyckte det såg hemskt ut när jag upptäckte det sent igår em ... hovis höll inte riktigt med om att det var så illa  =)


Därefter var det Billans tur som fick nya skor runt om - hon höll på att somna under sin behandling och var en mönsterkund ... ja, förutom då att hon helst hänger allt hon kan på stackars hovis. Hon är ju trött ju ...


Vincent fick nya skor fram och efter en diskussion med hovis bestämdes det att vi avvaktar lite till med bakskor. Än så länge funkar det helt ok med endast framskoning.


Därefter plockades lilla Mulle ut ( precis utanför boxen )  för att se om det gick att göra nåt åt hans hovar eller om han skulle ha för ont.

Han trippade ut så fint och visade inga smärttendenser så han blev fångverkad runt om utan problem.

Skönt ! Han var ju rätt lång i tån nu eftersom det var precis dagarna innan hovslagarbesök så det var välbehövligt med tanke på avlastning mm.


  


När det var klart åkte gubben och jag in till staden och handlade betfor, martingal ( det blev en vanlig från HdR ), hönät med mindre hål för att förlänga ättiden för Mulle samt plaststolp.


Gubben har sedan roat sig med att fixa en sjukhage åt ponnyn i vinterhagen.

Vi bestämde oss för att fixa den under hans favorittall där han gärna står när han befinner sig i den hagen.

Den är i 2 delar där han först får stå i boxstorlek och jag sedan lätt kan öppna för att lite mer än dubbla den.

Jag ska upp och kratta kottar och sedan lägga nåt mjukt underlag - läs torv - där tills det är dags för honom att få gå ut.


  




Av Stina - 8 juli 2010 22:37

Nåt jag tänkte på under kvällens tur var vad mkt flygfän Billan och jag hade surrade runt oss medans E och Kiwa hade några lätträknade satar.

Är det så att dom dras mer till mörka hästar, eller har Billan nån annan ovälkommen dragningskraft ?


Båda hästarna är switchade, Kiwa för 4 veckor sedan och Billan för lite mindre än 2 veckor sedan.


  

Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12
13
14
15
16
17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards