It's my life

Alla inlägg under september 2009

Av Stina - 30 september 2009 20:46

Nu har jag precis skänkt en slant till Cancerfondens rosa bandet kampanj.

Var med du oxå - tex genom att klicka på "Ge en gåva" länken här till höger.

Av Stina - 30 september 2009 20:23

Ebba billig ikväll - hade nån kommit vid rätt tidpunkt hade hon varit gratis ;)


Vid intag får lilla damen för sig att hon inte vill ta på sig grimman och komma in.

Johan står med Vincent och jag med Mulle vid grinden - Ebba brukar alltid komma fram och snällt låta sig *kläs".

Idag springer hon runt, runt och tänker inte låta mig komma nära ens.

Och det regnar lite lätt till att börja med ...

Johan tar med sig Vincent till stallet och jag väntar in Ebba samtidigt som regnet ökar, och ökar och ökar ... iskallt, det är bara några plus ute.

Går efter och försöker fånga henne, lockar och pockar - tar ut Mulle ur hagen och binder upp utanför, inte vill hon väl bli ensam kvar i hagen ??

Jag är totalt genomsur och ser knappt nåt med glasögonen igenisade ( nästan) och är allt annat än glad på lilla fröken.

Jag tar med mig Mulle ner till stallet och låter Ebba få känna på att man blir ensam om man inte kommer.

Hon springer gnäggandes utmed staketet när vi går - ha, nu ska hon väl komma när jag går för att hämta henne !


Pytt ... inte får jag tag i Ebba inte !

Vid det här laget rinner vattnet om kläderna och det plaskar fint om fötterna - jag fryser så jag skakar.

Tar in Palona och Billan i hagen brevid som tålmodigt står och väntar och återgår till Ebba beväpnad med en hink havre.

Havren kan hon inte motstå och jag lyckas få runt grimskaftet runt halsen på henne och till sist få på grimman på en backande och hoppande Ebba.

Hon traskar sen snällt och änglalikt med mig ( muttrandes mindre vackra saker ) ner till stallet och ser högst oskyldig ut ...


Av Stina - 30 september 2009 19:36

Dressyrpass i ridhuset med Billan idag på fm.

Hon blir lätt trippig och försöker springa undan när hon tycker saker är jobbiga, var spänd och kämpade emot större delen av passet.

Vi jobbade mycket med övergångar, tempoväxlingar, skänkelvikningar samt svag öppna och sluta i skritt korta sträckor längst spåret. Öppna/sluta är nåt vi precis börjat jobba med, Billan verkar ändå ha fattat vad jag vill och jobbade på bra.

Mot slutet var hon riktigt mjuk och vi fick in ett bra tempo och ett lite längre steg.

Sista minutrarna tog vi tag i galoppen som Billan har problem med. Hon springer in i galoppen och det är full fart - lång och låg - som gäller för att hon ska orka galoppera och hon orkar inga längre sträckor.

Jobbar mycket galoppfattningar och korta sträckor. Hon är helt enkelt inte stark nog ännu .


Lägger in 2 bilder tagna efter vårat pass, samt ett kort på dom boxarna i ridhuset som Vincent skadade sig i igår.


  


  


  



Av Stina - 29 september 2009 20:30

om ett snyggt dressyr schabrak hos http://jeanettez.blogg.se/


  

Av Stina - 29 september 2009 16:16

Mössväder idag - åtminstone på morgonen. Så kallt det var !

Ska leta fram både mössa och vantar så jag har - hög tid för det, hösten är här på allvar !


Red ut en sväng på en superpigg Billan på morgonen - största delen av turen tillbringade vi taktandes i sidled ;)

Blev en inte så lång sväng då E och jag bokat ridhuset för lite löshoppning av Vincent och Palona idag, men Billan blev av med lite av sin överskottsenergi iaf.

Bilder tagna lyckligt hemma på stallplanen igen :


    


Promenerade sen ner till ridhuset med Vincent ihop med E och Palona.

Hela promenaden blev en kamp mellan mig och Vincent som såg spöken överallt och dessutom gick och trängde mig med bogen hela tiden ...

Man känner sig rätt liten när 160 cm häst blåser upp sig och börjar kasta sig *suck*

Jag visste att jag skulle ha nöjt mig med ponnier !!


I ridhuset har dom byggt 2 boxar utanför ridbanan - jättesmidigt !

Man kan ställa in sin häst där medans man plockar med hinder, mockar eller annat.

Vincent och Palona fick prova dom första gången idag, herr "jag är rädd för allt" var skeptiskt ofcourse och kastade sig ut 2 ggr ( varav han slog huvudet i boxdörren en gång ) innan jag knappt fått in honom.

Sedan lugnade han ner sig och vi kunde fixa en liten löshoppningsbana, och Vincent fick sen vara först ut att prova.

Hinder är då inget han är rädd för - han löshoppar i princip sig själv och kommer sen fram till mig för att få beröm.

Oxer fick han prova första gången idag och höjden låg i slutet på ca 70 cm.

Jag löshoppar inte speciellt högt än då vi ju bara har gjort det ca 5ggr, vill att han ska tycka det är kul och förstå vad jag menar ordentligt innan det höjs.


Vincent får sen stå i boxen medans vi löshoppar Palona och det gillar han inte, han hoppar runt lite och sparkar men inte värre än jag tror han snart ska lugna sig. Men det gör han då inte utan han får efter en stund ren panik inne i boxen och försöker hoppa över väggarna. Nära att han faktiskt får framhovarna över sidorna - riktigt otäckt !

Inte ger han sig heller utan han kastar sig gång på gång upp och försöker.


Hemvägen blev en betydligt lugnare historia - jag har en sjöblöt svettig kille brevid mig som blöder om 3 av sina ben. Hemma när jag tvättar rent och kollar ser jag att han skrapat upp båda frambenen i stort sett hela vägen - ytligt tack och lov. Ett litet större jack på ena fram strax över kronranden men annars bara ytliga sår.

Ena bak har han lyckats bättre med då det är 2 lite större och "köttigare" sår, inget som behöver sys dock.

Ja, det är väl tur jag har vanan inne då att tvätta och joxa med sår ... suck !




Av Stina - 29 september 2009 16:12

Bjuder på en liten bild på mina nya stövletter - både snygga och sköna =)

Premiärgick dom till jobbet igår.


  


Hittade en så söt marshmallowklubba i Hello Kitty form på mitt ICA idag som jag var tvungen att köpa hem till dottern :


  

Av Stina - 27 september 2009 12:27

om 4 stycken fleecelindor hos http://showjumper.blogg.se/


  

Av Stina - 26 september 2009 21:21

Ledig idag och lönen trillade in på kontot igår. Vad passar väl bättre då än att ta en shoppingrunda  ??

Tog med mig den mindre roade sonen in till staden för att leta lite kläder.

Hittade faktiskt en hel del - gympaskor till nedsatt pris, ett par jeans, 2 par joggingbyxor, en långärmad t-shirt samt en tjock varm tröja/jacka .

Till mig själv blev det en stalljacka =) från Mountain horse - halvlång modell som går ner över rumpan i snygg brun färg samt ett par kanonsnygga ! stövletter.

Shoppingen till mig är så där typiskt Stina shopping. Det blir stallkläder, skor eller väskor för det mesta.

Jag älskar skor och handväskor och kommer jag hem med nåt "utanför stalletaktigt" så är det just skor eller väskor ...att jag tex bara har ett par jeans just nu som är väldigt slitna faller liksom i glömska på nåt vänster...


Köpte en ny grimma till Ebba i storlek ponny som är ställbar i både nos och nacke , hon har ett litet och väldigt smalt huvud så jag fick göra extra hål en bra bit innanför de sista hålen för att den skulle passa =)

Hittils har hon använt fölgrimman som både Billan och Vincent haft innan henne =)


Ebbas ben ser så mycket bättre ut idag, ingen svullnad alls att tala om och mycket mindre varmt.

Hon börjar tröttna på att jag är där och tvättar och styr både morgon och kväll - imorse lyckades hon få in en spark på min underarm som numer pryds av ett vackert blåmärke!

Det är inte det lättaste att tvätta och linda bakben ensam på föl - är lite impad av både mig och Ebba att vi fixar det själva!!

Vincent lyckades som 5 månaders skada sig på betet - ett 10 cm långt och 4 cm brett sår på insidan av bakbenet.

Det blev veterinär jourtid som sydde och så en penicillinkur.

Spruta penicillin var inga problem - det kunde jag fixa själv tom men tvätta såret gick det åt ett par pers till !!


Bjuder på en liten bild på Vincent som bebis, 4 dagar gammal :


  



Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14
15
16
17 18
19
20
21 22 23 24
25
26 27
28
29 30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards