It's my life

Alla inlägg under augusti 2010

Av Stina - 31 augusti 2010 10:42

Bokade ridhuset och klädde på Billan dressyrmunderingen för ett dressyrpass på morgonen.


  


Började med att låta Billan kolla in omgivningen , hon tyckte sargen var lite otäck.

Rätt vad det är när vi skrittar runt där i godan ro så ligger det värsta pytonormen !! i spåret och gottar sig. Help !


  


Ringde gubben som fick rycka ut och rädda oss från detta monster ... hade han inte varit hemma så hade jag nog ridit ut igen ;)


  


Bah ! Efter denna fasanfulla inledning så blev det ett dressyrpass på en hemskt slö, okoncentrerad Billan som helt hade glömt kvar framåtbjudningen i boxen.

Inte kan hon klaga på att vi ridit FÖR mycket i ridhuset precis, vi har inte satt en hov där sedan början av juni ... men totalt ointresserad var hon i vilket fall.

Jaja - man kan väl inte vara på topp jämnt. Jag fick åtminstone träna mina benmuskler ordentligt - alltid nåt positivt !


Mulle har fått en fin affisch uppsatt på sin box ... precis så här såg det ut sist Becca for i backen :


  

Av Stina - 31 augusti 2010 07:32

Igår köpte jag "stopp och väx" till Becca.

Tandläkaren såg igår direkt att hon fortfarande suger på tummen, och även vilken tumme det handlar om ...

Så efter tips från tandläkaren köpte vi stopp och väx att pensla på tummen så det smakar illa när den hamnar i munnen.

Det är svårt att sluta med tummen ... storasyster höll på i en herrans massa år och fick div hjälpmedel som tumavstötare i flera olika modeller.

Det är inte såå kul när tänderna blir sneda, och pinsamt blir det oxå när man kommer upp i ålder och fortfarande suger på tummen när man sover.

Jag hoppas vi kan bryta den här vanan nu med Becca. Funkar inte stopp och väx så fick jag lite andra tips att prova.


  


Gubben kom hem med en bukett rosor häromdagen.

Följdfrågan lyder naturligtsvis : " VAD har du gjort nu ?? " 

Inget påstår han ... ska man tro på det ? ;)


    


Av Stina - 30 augusti 2010 10:55

Skrittat ut i skog och mark på Billan i en timme och promenerat liten ponny i 20 minuter.

Stallet med allt det innebär är fixat och frukost har jag fått i mig.

Snart dags att åka och hämta Becca i skolan och åka till tandläkaren med henne och framåt kvällen ska jag infinna mig på jobbet.


Så, en ganska ointressant måndag för min del.


Bild fr sept 09


  

Av Stina - 29 augusti 2010 13:20

Den som tittar mer än hastigast på bilderna från i fm kan se att gjorden har dragit sig och ligger snett på Billan och det beror bla på min tömkörningstöm.

Jag har ett par sådana med rep som sedan övergår i vävribb och övergången hamnar precis vid översta ringen så att tömmen fastnar där. Inte bra.


Sitter och kollar efter ett par andra tömmar. Eftersom jag spänner om "hela tiden" vore det smidigt med ett par med snabbknäppe, vilket jag inte hittar i läder.

Jo, för jag tror jag vill köpa mig ett par lädertömmar .... får leta vidare och se vad som finns - helst till ett vettigt pris oxå =)

Förresten ... jisses så många hästaffärer det finns på nätet !!

Hälften har jag aldrig hört talas om ... har ni några favoriter "där ute" ni ofta handlar ifrån ?




Av Stina - 29 augusti 2010 10:13

Tömkörning.


          

Av Stina - 28 augusti 2010 09:15

på vägarna så stiger man upp tidigt och rider ... kl 7 gav vi oss iväg, Billan och jag.

Ute drygt en timme och vi mötte 1 bil, belöningen för en tidig ritt =)

Solen lös fint på oss och det var sån underbart frisk luft ute, där laddade jag upp energinivåerna till max.

Vi provade nya benskydden från Hööks som verkade sitta bra , vilket även priset gjorde : 299 kr för både fram och bakskydd !


  


Med laddade batterier tog jag så med mig Mulle på en promenad därefter.

Tänkte att en promenad sådär varannan dag kan vara lagom att starta med +  att han har fått stor hage han att röra sig i (sedan en vecka tillbaka).


Nu ska jag äta lite frukost och sedan är det dags för månadens happening : räkningar !

Av Stina - 26 augusti 2010 19:06

Imorse styrde jag min gamla bil in till staden för en kurs med jobbet som all vård och omsorgspersonal i kommunen genomgår :



Intressant kurs och en mycket viktig del av mitt jobb : rehabilitering.

Inte så mycket ny information den här första gången, men nyttig repetition och diskussioner som väcker tankar och funderingar över det jobb vi utför.

Det är 3 kurstillfällen till innan det är klart och jag hoppas dom tillfällena blir lika givande.

Träffade en gammal kamrat från undersköterskeutbildningen jag gick i mitten av 90 talet, kul !

Har inte träffat henne sen vi slutade skolan, vilket egentligen är märkligt : så stort är inte Norrköping kan man tycka att man inte skulle råka på varandra någongång på 15 år ?!


Sara tog med sig sin pojkvän hem idag igen, det är tydligen väldigt svårt att leva utan varandra ett dygn när man är 17 år ... ;)

Så här har vi Sara och Danne , jag försöker vänja mig vid att kallas för svärmor  !! vilket grabben envisas för att kalla mig  ...

Sara tycker förresten att det är coolt att ha en bitch till mamma ... ja, tydligen hamnade jag i det facket när jag tonade håret rött *s*


  

  

Även när det gäller vissa hästar har jag ett rehabiliterande förhållningssätt     och idag fick Mulle gå på promenad för första gången sedan fånganfallet.

Pigg, glad ponny som inte uppvisade något obehag inför att röra på sig. Enligt honom kunde vi ha tagit svängen i trav - minst - och inte bara gå och släpa benen efter oss !


  


  



Av Stina - 25 augusti 2010 10:19

Uppstigning 5.30 som direkt följs av livets dryck : kaffe !

Väckning av son kl 6 - inte det lättaste, och se till att han får kläder på sig, frukost i magen och matsäcken packade inför dagens utflykt i skolan.

6.45 går vi ner och väntar på skolskjuts som sker med taxi, och jag serverar frukost till hästarna samtidigt :


  


Taxin är sen, kommer 7.20 och jag springer sedan upp för att väcka döttrarna.

Becca fryser och äter sin frukost inlindad i en fleecefilt.


  


Sara har inte tid med frukost - är man 17 år är det viktigaste att man ser bra ut.

Mycket tid går åt framför spegeln !


  


  


Jag försöker ta kort på mitt nytonade hår ala äkta fjortisstuk


  


Men ger upp och tvingar dottern att ta ett kort bakifrån =)


  


Kl 8 är vi alla redo och jag skjutsar dom till skolan, omklädd till ridkläder och redo för en ridtur så fort jag kommer hem.

Väl i stallet igen ser jag att Pipan oxå varit en god mor och sett till att de små har fått nyfångad råtta till frukost, bara att hugga in när dom så vill :


  


Billan och jag bestämmer oss för ett dressyrpass på "ridbanan" , så fort vi sätter hoven där börjar det regna - ordentligt !

30 minuter senare är vi både totalt genomsura och utrustningen likaså.

Bara att hänga allt på tork och putsa läder !


Efter utsläpp, stalljobb och fodring av Ebba och Vincent sitter jag så här och dricker lite mera kaffe som avslutningen på frukosten.

Nu väntar tvätt, disk och annat plock innan jag ska infinna mig på arbetet kl 14.


Gör en bra dag =)






Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16
17
18
19
20 21 22
23
24 25 26
27
28 29
30 31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards