It's my life

Alla inlägg den 14 mars 2013

Av Stina - 14 mars 2013 16:48

om Headshaking syndrome hos häst var för flera år sedan med en vag känsla av att Vincents huvudskakningar och envetna kliande av mule i perioder var mer än vad som kan anses normalt.

Jag diskuterade saken med min vet då som inte hade sett mycket av det hos honom och hon trodde inte att så var fallet.


Jag har under åren stått och tittat på honom och haft en känsla av att nää, det här stämmer inte riktigt - jag borde kolla upp det närmare, men så har han lagt av och jag har pustat ut och tänkt att jag har överreagerat igen.

Jag har nämligen en förmåga att lägga märke till, och börja grunna på, minsta lilla avvikande beteende hos mina hästar ... på gott och ont.

Han har under åren blivit behandlad flera ggr för förkylningshosta och har, när jag tänker efter, varit förkyld med hosta minst 1 gång per år sedan han var liten.

Första hostperioden hade han redan som föl =(


Så fick vi då in den där luftvägsinfektionen ( släktingen till kvarka ) i stallet och Vincent var hårdast drabbad, han hade hemsk hosta och massor av snor kommer jag ihåg och det tog låååång tid trots mediciner i 2 omgångar innan det gav med sig.

Antagligen var det den som utlöste bronkiten/faryngiten om jag ska tro mina veterinärer fast han var i stort sett symtomfri fram till sommarens förkylning och då gav det inte med sig alls.

Det visade sig ju att han var kvalsterallergisk och när jag drog hans historia så trodde dom att han varit det länge, kanske sedan han var liten med känsliga luftrör.


Idag pratade jag med min vet igen.

Han slutade ju med kortisonet i julas och har i stort sett varit symtomfri sedan dess ( 4 mindre hostningar på dessa månader ).

Vad jag nu ville kolla med min vet var det här med headshaking som jag återigen fått på hjärnan.

Förra veckan observerade jag igen hur han kliade sig på mulen oavbrutet ibland, kan hastigt stanna till även under arbete för att klia sig, kastar med huvudet mer än vanligt och kan även börja nicka frenetiskt.

Jämför man med filmer på hästar som är diagnostiserade med headshaking så beter sig Vincent likadant fast oändligt mycket mindre.

Enligt min beskrivning tyckte min vet att det låter som mild headshaking, troligen allergiutlöst ??

Tillsammans kom vi fram till att prova Nostrilvet och jag kunde även prova att använda nosnät vid ridning, tydligen kan det även ha effekt för allergen headshaking ?


Arkivbild

 


Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5 6 7 8 9 10
11 12 13 14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards