It's my life

Alla inlägg under juni 2010

Av Stina - 9 juni 2010 14:50

Fick ett mail :



Hej

Vi har fått ett DNA resultat på Kaos Ebony från SLU. Ska du registrera
hästen hos oss? Eller
har SLU skickat resultatet fel?

Med vänlig hälsning
XXX
Arabhästregistraturen


Trodde att jag tydligt skrev mitt namn och min adress på raden dit provsvaret skulle skickas ... men inte tillräckligt tydligt verkar det som ...

Då får jag hoppas att arab kan tänka sig att posta det vidare till mig för Ebba ska reggas hos Svenska Hästavelsförbundet hade jag planerat.

Hos ARAB skulle en registrering gå på runt 3000 kr !! medans SH reggar för 900 ...


     


Av Stina - 9 juni 2010 13:42

Red ut i skogen på Billan och hittade en, i mitt tycke, lagom lång och lagom brant backe att klättra i.

Sagt och gjort så fick det bli lite klättring idag för tunnans del.

Det måste väl förresten vara en av dom tråkigaste sakerna man kan göra, klättring ?

Inget varken jag eller Billan gillar iaf, men ack så nyttigt.

Därefter skrittade vi genom skogen hemåt, joggade runt fältet med den klippta ridstigen och så mera skritt i skogen över stock och sten innan vi kom hem till hagen igen.


  


Jag hoppas verkligen ryggen min klarar av att rida mer än en häst om dagen snart. 

För Vincents del kan det vara rätt så lagom med varannan dag, men Billan skulle behöva röra på sig mer.

Hon har lagt sig till med urtjusig tunnfigur under dom här veckorna och är lite väl pigg och tittig att rida.

Ah, snart är det semester ( 7 arbetspass kvar ) så då kanske vi kan få till det när jag inte behöver använda ryggen i jobbet med =)


Innan semstern kommer ska vi hinna med lite avslutningar och studenter oxå.

Yngsta dottern Becca har sin avslutning ikväll, Sara och David har imorgon fm.

Imorgon em tar min bonusson Robin studenten från Hotell och Restaurang och på fredag är det dags för min brorsdotter som springer ut från Hästlinjen på Vreta.


Förresten ... har ni tänkt på vilken TUR det är att man inte tar studenten ??

Jag skulle då aldrig ORKA, jag undrar hur dom ska kunna stå på benen här i slutet av veckan efter detta evinnerliga festande i alla dessa dagar ??


Av Stina - 8 juni 2010 11:11

  


Efter att ha sett hur nervig och hoppig Vincent var när Anneli och jag red i skogen för några veckor sedan så sa jag att det skulle allt dröja innan jag red honom i skogen. Särskilt rida ut ensam på honom.


Idag gjorde jag det iaf.

Red i skogen.

Själv.


Jag hade hjärtklappning och spaghettiben redan innan jag hunnit sitta upp och såg allehanda hemska scenarion framför mig.

Så jag satt upp ... och sjöng ... den ena fina melodin efter den andra trallade jag på medans vi skrittade mot skogen och sedan in i den Vincent och jag.

Alla extra farliga saker ( stenbumlingar, speciellt dom med mossa på ) stannade vi till en liten stund och tittade på och sedan knallade vi helt enkelt förbi dom.

Vincent följde varenda sådan med närmsta örat för att kunna höra om det kom några attackvrål - men dom tycktes lugna och beskedliga idag .

Efter att ha passerat ett antal sådana tyckte Vincent att jag var lite väl larvig och så gav vi upp det där stannandet. Han hade full koll på dom ändå och dom var ju faktiskt extremt stilla idag.

45 minuter var vi ute och det hände ... ingenting.

Inga hopp, inga skyggningar, inga protester - ingenting.

Vi gjorde det !! Vi red ut i skogen och det kunde inte ha gått bättre än det gjorde.

Ja, fy F vad vi är bra !!!!


  

Av Stina - 7 juni 2010 15:03

njuter av livet i det fria med fri tillgång på gott gräs.


  


Matte konstaterar att bönderna börjat säkerställa vinterns fodertillgång :


  

Av Stina - 7 juni 2010 11:07

  


Billan och jag tog oss en skogsrunda, och provade på en delvis ny väg.

Först grusväg nån kilometer, in i skogen en liten bit och sedan ut på ett fält där dom klippt en ridväg runt hela fältet. Perfekt galoppsträcka !

Sedan in i skogen igen, över stock och sten innan vi åter kommer ut på grusvägen.

Jag har en sån enorm tur som har en välskött ridanläggning som granne. Även ridstigarna i skogen hålls i superskick.

Det läggs ut grus och spån där det är riktigt leriga partier, det rensas sly och grenar och gräset klipps ! både här och där.


  


Därefter tog jag tag i lite putsning av läder medans gubben min roade sig med målning av box :


  


Troja ? Hon tog på sig uppgiften att hålla koll på kaninen :


  



Av Stina - 6 juni 2010 20:23

ser ett stycke tonårsdotter ut när hon precis lyckats med konststycket att spola ner sin mobil i toaletten ...


  

Av Stina - 6 juni 2010 19:17

på min manuella biltvätt framåt kvällen och kan nu snart åka och fodra hästarna i en ren och fin bil ;)


  

Av Stina - 6 juni 2010 12:38

Tog med mig Vincent för ett dressyrpass i hagen innan det hunnit bli för varmt.

Som vanligt en spänd och tittig häst till att börja med. Jag skrittade runt honom i en stor åtta tills han slappnade av, längde halsen och började frusta.

Jag fokuserade på att själv ha följsamma händer med ett milt stöd och sitta ner avslappnat i sadeln, jag är medveten om att jag gärna blir stum,stel och hård när jag rider honom, och hur ska han kunna slappna av då ?

Vi fortsatte med skrittarbete med mjuka böjningar i volten - inte bara halsen utan noga med att jag fick en mjuk böjning genom hela kroppen.

Han släppte på högersidan efter ett tag och kändes mjuk, lyhörd och framåt.

Då gick vi över till trav längs med långsidan, avsaktning och volt tillbaka för att trava långsidan igen.

Jag fortsatte med den här övningen tills han kändes avslappnad, men lyhörd och framåt även här och övergick till voltarbete i trav.

Ett varv i trav på stor volt - ett i skritt osv med fokus på framåtbjudning och fortsatt böjning genom kroppen.

För min del : fortsatt tanke på att ge ett mjukt stöd och inte bli hård och spänd.

Han kändes oerhört lyhörd och reagerade på alla mina signaler direkt, utan tvekan och utan att tappa framåtbjudningen en enda gång.

Inte en enda protest under hela ridpasset !!

Vi avslutade med att skritta på lång tygel där jag styrde honom med säte och vikthjälper och även här svarade han direkt !!

Det kändes som att den Vincent jag känner var tillbaka och det blev ett riktigt harmoniskt pass fyllt med glädje och stolthet.


Därefter körde vi bort vatten till den andra hagen och flyttade över hästarna dit.

Alla ställde sig direkt och betade innanför grinden och såg nöjda ut över att få beta av det härliga gräset som kommit upp där.


    



Vädret

klart.se

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards